Voice-Over

In de bus zit Anna. Ze is onderweg vanuit haar werk naar huis. Ze is bezig op haar mobieltje om door haar FaceBook-tijdlijn te scrollen. Even kijken wat ze gemist heeft tijdens haar werk.
Ze scrollt en scrollt. Op een gegeven moment ziet ze een video. De afbeelding spreekt haar wel aan en de titel van de video wekt nieuwsgierigheid op. Ze besluit op de video te klikken.
De video begint met afspelen. Ze ziet mooie beelden voorbij komen met een prettig muziekje op de achtergrond. Als ze besluit om verder te willen scrollen, begint een stem te vertellen. Haar vinger stopt net boven het scherm en ze blijft kijken. Ze wordt in eens nieuwsgieriger naar de video en houd haar mobieltje dichter bij haar gezicht om goed te kunnen kijken. De stem vertelt verder en op een gegeven moment is ze bij het einde van de video en ook bijna bij haar halte waar ze moet uitstappen.
Ze drukt net op tijd op de knop om uit te stappen. Nog steeds gevangen door de video stapt ze uit en loopt zo richting huis.

Dit is een utopische situatie. En toch zit er een kern van waarheid in. De juiste stem en manier van vertellen zorgt ervoor dat iemand geraakt wordt en met de aandacht erbij blijft.
Als deze aandacht goed wordt vastgehouden en ook een bepaalde emotie wordt meegegeven, kan die emotie ervoor zorgen dat mensen iets gaan ondernemen. Natuurlijk het liefst direct na het einde van de video. Maar later als alles heeft kunnen zinken is ook goed.

Die stem waar luisteraars door worden meegenomen is de voice-over. Deze persoon geeft een video of audiobook een extra dimensie.

Opname van een voice-over op locatie.

Opnemen van een voice-over kan op locatie met een mobiele opnameset. Het voordeel hiervan is dat het flexibel in te zetten is en het geluid een sfeer meegegeven kan worden wat in een gespecialiseerde opnamestudio niet mogelijk is.