Waarom podcasts

Geoman podcasts pagina-header

Waarom podcasts?

De marketing van bedrijven is vaak op orde voor de social media kanalen waarop zij actief zijn. Podcasts zijn hier vaak nog geen onderdeel van. Dit is een gemist kans. Daarom hierna een aantal eigenschappen van podcasts.

1 – Doelgroep

Podcasts kunnen voor ieder bedrijf gemaakt worden. Het is wel van belang dat helder is of de doelgroep die je ermee wilt bereiken ook daadwerkelijk naar podcasts luistert.

2 – Podcasts zijn toegankelijk

Het maken en beschikbaar stellen van een podcast is tegenwoordig een stuk makkelijker geworden. Vaak wordt er zomaar gestart met het maken van podcasts juist omdat zo makkelijk is. Helaas is de kans daardoor groter dat de kwaliteit van die snel opgenomen podcasts lager is.

Slechte opnames winnen het van kwalitatieve inhoud. Dus zorg ervoor dat de opname van goede kwaliteit is.

Er komt namelijk meer bij kijken dan snel iets met de telefoon opnemen en dit online plaatsen. Een bedrijf dat podcasts inzet als promotiemiddel moet zich daarom onderscheiden met kwalitatieve opnames.

3 – Podcasts zijn ‘On Demand’

Het grootste voordeel van podcasts is dat de luisteraar zelf kiest wanneer en waar er wordt geluisterd. Een traditionele radio-uitzending of live-stream kan niet even op pauze gezet worden, bij podcasts kan dat wel.

De radio zendt altijd uit en podcasts worden opgeroepen.

Bij de traditionele radio-uitzendingen wordt in de studio bepaald wat de luisteraar te horen krijgt. Een radiozender zend altijd uit, ongeacht of er iemand luistert. Podcasts ‘staan klaar’ en worden alleen beluisterd door mensen die er bewust voor kiezen.

4 – De beschikbaarheid van podcasts groeit

Podcasts zijn in 2004 geïntroduceerd door Apple in iTunes. Destijds sloeg het niet aan en leek het een stille dood te sterven. De laatste jaren is een duidelijke groei te zien in het gebruik van podcasts. Platformen zoals iTunes en Spotify hebben hun apps meer op deze trend ingericht.

5 – Podcasts bereiken ook ‘unreachables’

Met alle “nieuwe media” die tegenwoordig voor handen is, maken mensen keuzes welke media zij gebruiken.

Er zijn mensen die nog amper tv kijken, traditionele radio luisteren of een krant lezen. Deze mensen gebruiken andere bronnen om informatie tot zich te nemen. In steeds meer gevallen zijn dat ook podcasts.

6 – Podcasts hebben trouw publiek

De gemiddelde podcastluisteraar is in jou, in jouw bedrijf of product/diensten geïnteresseerd. Zij hebben de podcasts gevonden omdat zij meer over jou of over jouw bedrijf willen weten. Wat de luisteraar het meest aanspreekt, is de manier hoe de podcasts vormgegeven zijn. Dit zorgt ervoor dat een incidentele luisteraar kan veranderen in een trouwe luisteraar.

Binding met de luisteraars, hierdoor ontstaan vaste luisteraars en ambassadeurs.

Trouwe luisteraars werken in sommige gevallen onbewust als ambassadeurs. Zij zijn enthousiast over jou en jouw bedrijf, daarover vertellen zij in hun netwerk en delen ook de podcasts onderling. Hierdoor worden potentiële luisteraars bereikt die uit zichzelf de podcasts niet zouden hebben gevonden.

7 – Aandacht, diepgang en tempo

Bij een podcast is de aandacht vele malen hoger dan bij de meeste traditionele radio en tv uitzendingen, omdat de luisteraar specifiek heeft gekozen voor jouw podcast. Het onderwerp kan hierdoor uitgebreider en diepgaander zijn en de gedeelde informatie blijft ook beter hangen.

Het uitnodigen van gastsprekers bij podcasts kan de expertise van het bedrijf onderstrepen. Dit kan weer leiden tot meer luisteraars en meer potentiële klanten.

Specialisten kunnen het onderwerp van de podcast en het bedrijf onderstrepen.

De voorbereiding en nabewerking van een podcast neemt meer tijd in beslag dan social media content zoals InstaGram en Twitter. Die extra tijd zorgt voor meer kwaliteit.

8 – Podcasts zijn meetbaar

Bij een traditonele radio-uitzending via de ether is het aantal luisteraars niet meetbaar. Bij een podcast is het aantal luisteraars wél meetbaar. Deze informatie is van belang wanneer adverteerders een podcastaflevering sponsoren, aangezien adverteerders willen weten hoeveel van hun doelgroep wordt bereikt.